Vaddå! Får man inte tro på vad man vill?

Om nu en biskop inte tror på att förintelsen ägde rum (eller rättare sagt att 6 miljoner judar gasades ihjäl) så är det väl upp till honom, eller? Det är väl så ”tro” fungerar. Tro och fakta är två skilda begrepp anser jag. Dagen

Tanken är intressant ur många perspektiv. Vad får man tro på och vad får man förkunna? Är det konsekvenserna av förkunnandet som styr? Tillhör man en religion verkar det ju annars vara ok att tro på precis vad som helst. Ja, jag tänker givetvis dra parallellen med scientologkyrkan. Dom tror ju inte på psykisk sjukdom, att den inte existerar annnat än i huvudet på psykiatriker, och man propagerar att folk skall undvika psykiatrisk behandling. Man förkunnar detta. Är det ok? Psykiskt sjuka människor har dött i scientologernas våld, ändå anses detta av allt att döma, vara helt ok. Kammarkollegiet har iaf ansett så eftersom man tillåtit scientologkyrkan att registrera sig som trossamfund.

När skall lilla sverige vakna kan man undra.

SvD
DN

Dagen

10 svar

  1. Så här ligger det till. En präst inom katolska kyrkan får inte tro vad han vill, då kan man nämligen bli utesluten. I det här fallet är det nog mest du som behöver vakna och läsa på lite

  2. Nåja, så självklart är det inte, vad man får tro på och inte, inte ens som biskop.

  3. I Sverige har du all rätt att tycka, tänka och tro exakt som våra politiker vill.

  4. Haha, ja ungefär.

  5. re illwill
    Jo jo, kul formulerat, men förväxla inte politisk korrekthet i media med politikers åsikter. Skrapa lite på ytan så går åsikterna starkt isär.

  6. Har inte läst så många inlägg i din blogg, men tillräckligt för att bli riktigt arg. Vaddå ”psykoser är något som illasinnade psykologer hittat på”? Den dag du drabbas kanske du vaknar upp och inser hjärntvätten. Ett riktigt hån mot de psyksjuka som verkligen behöver vård.

    Vakna!

  7. Vad bra att du reagerar vindoberg.

    Du är inte den första och sannolikt inte den sista som försöker läxa upp mig. Förutom att du felciterat mig så har du missat poängen med min blogg.

    Läs ”om mig”

    Så här skulle det ha stått:
    ”psykiatriska diagnoser är något som illasinnade psykiatriker hittat på”

  8. Ber om ursäkt. Om jag hade läst mer på din sida hade jag fått en annan uppfattning. Trots min felcitering anser jag att den där läran är uppåt väggarna.
    Återigen, jag ber om ursäkt!

  9. Ingen fara. Jag tyckte det var riktigt roligt.

    Känn dig varmt välkommen hit, speciellt nu när vi är på samma sida🙂

  10. Tackar för välkomnandet! jag har tagit bort inlägget på min sida, mend et är bara tillfälligt. Ska bara uppdatera det så det blir mer sakligt.

Kommentera

