Barnexpert förvillar, uppdaterat!

Anna Wahlgren, den omtalade författaren till bla barnaboken hämtar ”fakta” från  scientologernas frontorganisation KMR

Jag undrar hur en kort och information rubrik skulle kunna se ut? Förslag?

Frågan nu är vilken tidning som blir först ut med att skriva om detta. En gissning är att det pågår ett visst arbete med research om både Wahlgren och KMR vilket lär ta sin tid. I synnerher KMR som av egen erfarenhet är lite av en pandoras ask, ju mer man letar desto mer kommer man att finna. Man kan bara man spekulera i hur insyltad Wahlberg är i detta. Scientologerna brukar sky massmedia som pesten om inte intervjuer sker på deras egna vilkor, och då endast med utsedda presstalesmän, och frågor besvaras generellt med motkritik, aldrig försvar. Kommer Wahlberg att använda samma retorik? Det skall bli intressant.
När det gäller KMR är svårigheten att behålla läsarnas intresse. KMR använder långa texter med mycket anekdotiska berättelser som är omöjliga att källgranska. I princip kan det betraktas som påhitt. Man hänvisar också till källor, både seriösa och oseriösa, och tar gärna citat ur sina sammanhang, ändrar översättningar och gör sin egen tolkning, och då blir det fel fel fel. Men som propaganda fungerar det. I alla fall kortsiktigt och gentemot den som inte lägger mycket tid på att granska allt i detalj, och det gör inte den genomsnittlige löpsedelsläsaren.
En tredje svårighet är att media tidigare sammanfört Wahlgren med skolmdedicinsk expertis och har väl som många tolkar det gjort reportage som ifrågasätter etablissemanget, och då med Wahlgren som representant mot det senare. Nu hamnar man i en sits där mer eller mindre tvingas ta parti för etablissemanget. Man kan misstänka att Wahlgren inte är särskillt intresserad av att ställa upp på en intervju om kopplingarna till KMR, oc hgör hon det lär hon välja någon journalist som hon haft nära kontakt med tidigare, någon där hon kan få tala i egen sak, utan att få dom jobbiga och intressanta frågorna av.

Fortsättning följer. Förhoppningsvis i andra media, om inte svenska folket blivit helt blondinbellafierade förstås.

aom
aom

9 svar

  1. Bra att någon uppmärksammar detta!! Anna stödjer ju även IAHP vars grundaer/ledare är Janet Doman och hon är väl framträdande scientolog om jag förstått saken rätt?

  2. @ orolig. Välkommen

    Jag läste också detta på något forum, men jag vet inte så mycket om IAHP. En liten sökning ger dock att människan är sk ”clear” precis som Tom Criuse.

  3. Tack för välkommen🙂 Å andra sidan är det väl inte så konstigt eftersom IAHP har ungefär samma syn på mediciner till barn som KMR och scientologerna😀

  4. Jag skrev en insändare på newsmill, http://newsmill.se/artikel/2009/02/19/anna-wahlgren-gar-scientologernas-arenden , lade till dig och Motpolen i en kommentar med länkar.
    IAHP har jag ingen koll på. för min del så är det helt ok att folk är scientologer, däremot är det inte ok i de fall de desinformerar om sådant som påverkar folks hälsa.

  5. Jag delar din uppfattning helt och hållet. Man får tro på vad man vill.

    Jag har läst din utmärkta artikel och tackar för länkningen.

  6. Får väl gå in lite närmare och titta vad de säger någon dag. Bloggen har i varje fall tittat lite närmare på de hemska beroenden som ledningen för scientologin tyvärr verkar ha fastnat i. Kanske ska vi också skriva hur man blir av med sådana djupa beroenden.

    Att medicinering mot ADHD kan öka på graden av substansiellt O-beroende, det vet vi redan.

  7. Tack för alla kloka ord på Anna Wahlgrens forum. De har dock svårt att se utanför sin bubbla där.

  8. […] SS: Barnexpert förvillar, uppdaterat! […]

  9. Haha jag är då inte fast i någon bubbla för att jag gillar Annas devis leda, lära, visa, hjälpa. Jag tycker Barnaboken är en fin bok och jag tycker forumet är fantastiskt på att faktiskt hjälpa människor som går på knäna. Jag upplever mycket få människor därinne som fast någonstans.
    Läs runt! Intelligensen är långt högre än på gängse familjeforum!

Kommentera

