Vatten hjälper mot ADHD

_______________________________________________________

Tron kan försätta berg” som det heter. Att det handlar om placeboeffekt när det kommer till homeopati får anses vara bevisat, ändå saluförs, mot bättre vetande, homeopatin som verksam mot tex ADHD med hjälp av anekdotiska tveksamma sk ”bevis”.

När man läser vad KMR’s propaganda slås man av att mängden åsikter i ett ämne nästan alltid är omvänt proportionellt mot kunskapen i detsamma. Den gamla devisen att ju mer man lär sig i ett ämne desto mer inser man att man inte kan är passande. Eftersom KMR utger sig för att veta exakt allt om hur det ligger till i ämnet psykiatri så säger det en del om KMR.

_______________________________________________________

4 svar

  1. […] tips: Vatten hjälper mot ADHD, Psykiatrin anklagas för brister i schizofrenivård, Chatthjälp vid ätstörningar, […]

  2. ”Scientologerna i USA är en stor grupp som motsätter sig diagnosteriserande av ADHD och har ett bokstavligt talat religiöst motstånd mot medicinering. Gentemot de här tendenersna att blunda för ADHD-problematiken sluter sig läkare och forskare samman och hävdar ADHD-diagnosens existens samt rätten att medicinera. Ska man publicera artiklar i ämnet måste också strikta diagnoskriterier oftast följas. Men talar man med personer i forskningsfronten så säger de privat ibland att ADHD-diagnosen spelat ut sin roll, och att vi måste hitta mer precisa mått. Diagnosen har varit viktig för att föra forskningen framåt, och är fortfarande viktig för kliniskt bruk. Men det är möjligt att diagnosgruppen är för heterogen och att diagnosen därför i nuläget snarast hindrar forskning om de bakomliggande orsakerna. ”

    Skriver Torkel Klingberg i ”Den översvämmade hjärnan”

  3. Hej Henrik

    Hoppas Födelsedagen och kryssningen var givande.

    Torkel Klingberg har rätt i att ADHD som diagnos är heterogen. Både bipolära syndrom, vissa personlighetsstörningar och ADHD kan många gånger te sig likartade.

    Bara en diagnos som borderline. Många patienter idag, har det visat sig, uppfyller kriterierna för tex (ultra) rapid cycling bipolär sjd., och då är ju behandlingen en helt annan. Detta visar på, vill jag mena, att den moderna psykiatrin är ung, och mycket forskning återstår. Att problematisera är inte fel, men scientologerna spelar i en helt annan division då man som bekant tror att psykiskt illabefinnande beror på 1) man umgås med fel personer 2) har inplanterade rymdvarelser. Med den utgångspunkten ter sig givetvis psykiatri som vetenskap helt onödig.

  4. Homeopatpiller hjälpte min adhd! Jag har själv svårt att fatta det, för jag tror inte på vattenpiller, men eftersom jag åt högsta dosen (enl min dr) 72 mg Concerta o behövde starkare, så skulle jag ev gå över till Ritalin. Då fick jag höra talas om en homeopat (”Helhetshälsan” i Sthlm) som kunde hjälpa, och eftersom det bara handlade om pengar (och dem stod jag inte för själv ens) så tyckte jag att jag kunde prova. Innan har jag försökt sluta m Concertan, men så fort jag drog ner slutade min kropp att samarbeta. Men nu, ett år efter min resa till Sthlm, är jag fri från Concerta OCH MÄRKER INGEN SKILLNAD!!!! Helt jävla otroligt. När jag var där så kopplade de in mig i nån sak o höll på o pendlade o energier hit o dit, allt kändes väldigt flummigt, men nu är jag som sagt fri från concerta, och funkar ändå utmärkt! Eftersom jag inte vill tro på vatten, är det ingenting jag kan rekommendera, men jag vill ändå göra ett inlägg. Jag fattar ingenting, men skit samma – jag är frisk!

Kommentera

