Svensk anonymisering värdelös

Litar du på anonymiseringstjänster belägna i sverige? Det skulle inte jag göra i alla fall.

Vad säger att tex dold.se och mullvad.net inte kommer att lämna ut ip-adresser? Inget.Ett brev från mäktiga IFPI med hot om rättslig process kommer garanterat att göra dessa aktörer skitnödiga. Enligt lag (om jag inte missminner mig) finns en skyldighet att logga vilka ip-nummer som som delats ut till vilka ip-adresser. En proxy i sydamerika eller australien är nog aningen säkrare.

För att förhindra nyfiken FRA-spaning duger nog tjänsten, men knappast någon garanti för att kunna fildela tryggt. För att inte tala om hastighetsförlusterna.

Motbevisa mig gärna.

SvD

3 svar

  1. Nej, datalagringsdirektivet gäller inte tjänsteleverantörer av VPN tjänster. Dvs. säger de att de inte sparar några loggar och att det senare visar sig att de gör det kommer deras tjänst att dö illa kvikt och deras levebröd försvinna med den. Fö är inte dold.se en tjänst man bör använda om man vill fildela ifred. (Den skyddar bara webtrafik)

  2. ”Enligt lag (om jag inte missminner mig) finns en skyldighet att logga vilka ip-nummer som som delats ut till vilka ip-adresser.”

    Är det inte datalagringsdirektivet du talar om? Det är inte implementerat i svensk lagstiftning än.

  3. jag bor i utlandet kan någon berätta för mig vad all denna traffik om anonymitet handlar om.

    jag finns på
    info@hclarsen.com
    eller
    http://www.hclarsen.com

Kommentera

