Öppet brev

Hej socialdepartementet

Jag undrar om man från sveriges sida noterat att man i norge genom Helsedepartementet verkar överväga en granskning av scientologikyrkan, huruvida den bryter mot någon av norges lagar?

Detta efter att en ung kvinna tagit sitt liv efter ett omtalat personlighetstest.

Vidare kan man tycka att det är anmärkningsvärt att en av scientologernas frontorganisationer sprider falsk propaganda, där andemeningen kan tolkas som att man inte skall söka psykiatrisk vård då man anser att psykiatriska sjukdommar är påhittade för att psykiatrin i masskopi med läkemedelsindustrin skall tjäna pengar.

Många mad mig ser risker med detta. Att scientologkyrkan dessutom lyckats registera sig som trossamfund i sverige och därmed undgår skatteplikt, trots att scientlogkyrkan enligt många drivs som ett multinationellt vinsdrivande företag, där man ger bilden av att ha lösningen på alla mänsklighetens problem och att man äger sanningen.

Angående hälsodepartementets granskning och bakgrund därtill:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=572263

Kommer man från svenskt myndighetshåll att undersöka detta?

I Tyskland har man övervägt att förbjuda scientologkyrkan eftersom man anser att det är en skadlig sekt. I media har man sista halvåret läst hur scientologkyrkan storsatsar i sverige, då man med internationella scientologpengar köpt lokaler för 50 miljoner kronor i Arlöv i skåne. I en av scientologernas senaste PR-film har man dessutom angett att man har ett sammarbete med bl.a försvarsmakten i sverige. Detta utgår jag från att det är påhittat för att få PR.

Frontorganisationen som sprider oroväckande propaganda heter kommittén för mänskliga rättigheter, http://www.kmr.nu och är en sekulär scientologfrontorganisation.

Mvh

11 svar

  1. Härligt att det går framåt för scientologerna med en femtiomiljoners investering.

    Sen är det lite löjligt hur man kan ”göra en höna av en fjäder” därför att EN person har tagit livet av sig i samband med ett personlighetstest. Läste i förra veckan hur en vårdare på en psykiatrisk avdelning blev åtalad för ”vållande till annans död” pga att han hade suttit på en patients rygg för att hålla nere denna, trots att andra hade sagt åt honom att sluta, patienten avled senare. Betyder detta att alla psykiatriska kliniker är ondskefulla? Distans och nyans tack.

    Vad gäller att scientologerna är ett trossamfund så tjänar de anställda inga stora pengar alls, utan det mesta går till utgifter. Detta har redan utretts av alla möjliga myndigheter.

    I Sverige har vi yttrandefrihet och att ”rekommendera” någon att inte söka psykiatrisk vård är lagligt såvitt jag förstår, YGL är t.o.m. en grundlag. Vilken lag bryter man mot i detta fall? Lagstöd tack.

  2. Distans och nyans? Du menar på det viset scientologkyrkan och KMR kategoriskt säger sig sitta inne med saningen? När det kommer till psykiatriska kliniker så är KMR väldigt tydliga med att just alla psykiatriska kliniker är ondskefulla. Något utrymme för nyanser är svårt att skönja, det måste väl tom du hålla med om?

    Nu är det ju inte så att scientologkyrkan endast har dödsfall på sitt samvete, och du vet säkert vilka andra jag talar om. http://www.whyaretheydead.net/ kan vara en början. Sedan har vi alla som pressats till att ta lån och belåna sina egendomar för att personerna enligt scientologkyrkan varit ”tvugna” att gå fler kurser.

    Tycker du att ribban skall läggas vid lagbrott? Personligen kan jag tycka att ett sk trossamfund som gärna hänvisar till de mänskliga rättigheterna till höger och vänster och kallar sin grundare humanist, att ribban kan läggas högre än så.

    Bonusar till höga chefer är inte heller olagligt, inte heller sverigedemokraterna. Det betyder inte att det behöver vara moraliskt försvarbara företeelser.

  3. Föresten. Jag uppskattar verkligen att du ger dig in i debatten, det är hedervärt. Du är närmast unik.

  4. En sak som jag verkligen måste poängtera är att jag är varken scientologikyrkan eller KMR, däremot stödjer jag dom rent mentalt ganska mycket, även om det finns klart utrymme för förbättringar och nyanser från deras sida.

    Nja, har kommunicerat lite med KMR för att själv ta upp frågan och har fått som svar att de anser att alla psykiatriker inte är onda *skratt* och att det säkerligen finns psykiatriker som hjälper folk. Men deras utgångspunkt är att det är en biologisk grund som läkarna skolas in i. Sen att deras skribenter går lite väl hårt och onyanserat fram är bara att beklaga från min sida. Däremot tycker jag dom gör ett viktigt jobb med sin granskning.

    Det finns dödsfall inom scientologin ja, men ärligt talat, det är oerhört få jämfört med antalet scientologer. Om dessa dödsfall skulle inträffa varje månad eller liknande, ja då skulle jag börja bli orolig. Med risk för att låta cynisk, folk dör ibland, ibland självmord, ibland katastrofalt misslyckad vård (McPherson) etc. Det är en del av ALLA organisationer och det kan du hitta på andra platser också, men givetvis är det alltid ett stort misslyckande om någon avlider.

    Lånen tycker jag är helt fel. Ingen ska pressas eller övertalas till stora lån, visst mindre lån är väl ok, men inga pantsättningar av hus etc enligt min mening. I slutändan är det väl iofs upp till var och en.

    Jag har inga problem med att kyrkan tar ut avgifter, jag kommer själv t.o.m. att betala för sådant. Däremot borde detta givetvis vara öppet för allmän debatt.

    Jag är själv ute efter att förändra kyrkan till det bättre, sluta med allt Fair Gaming etc, vilket iofs är ovanligt. Men i synnerhet att policybreven följs, där slarvas det ibland.

    Men som sagt, får nog blogga själv så slipper jag skriva så långa inlägg här.🙂 Det behövs en motvikt till all negativ scientologipropaganda som finns i Sverige. Jag vill ta debatten, antagligen pga att jag inte är rädd för att upptäcka om LRH har haft fel inom vissa områden eller liknande. Jag är ute efter sanningen, sen om LRH, Einstein eller Freud kommer med den, det skiter jag i.

  5. Du får gärna skriva långa inlägg här, Nils.

    Du skriver avslutningsvis att det behövs en motvikt till alla negativ kritik?
    I ärlighetens namn har både KMR och Scientologkyrkan sig själva att skylla. Inte någonstans finns möjlighet att föra en öppen debatt. All sk information och ”fakta” är uteslutande envägskommunikation utan utrymme till självkritik. Jag och många med mig anser att den typen av företeelser ofta leder till osunda destruktiva sektliknande sammanslutningar. Scientologkyrkan har dessutom osedvanligt många avhoppare, och det kan man ju undra över varför det är så.

    Slutenhet brukar nästan alltid innebära att man har något att dölja.

    Den propaganda som förs av KMR kan knappast anses vara till nytta. Om man skall kritisera känns det väldigt oseriöst när man som i KMR’s fall använder lögner och påhitt för att föra fram kritik. Vem tar detta på egentligt allvar som kan leda till någon som helst positiv förbättring?

    Att med ljus och lykta försöka leta avlägsna kopplingar mellan psykiatrin och allehanda terroristaktiviteter, slaveriet i Afrika, påstå att psykiatriker får betalt från läkemedelsindustrin ju mer de skriver ut, att de bär skulden till förintelsen etc. Sådana påståenden gör ju att man ruskar på huvudet och avfärdar KMR som de stollar de är.

    Det är inte konstigt iofs, eftersom man menar att psykiatriker härstammar från rymdhärskaren XENU närmaste medarbetare.

    Varför inte ge sig in i en seriös debatt? Det finns massor att förändra och förbättra, det tycker psykiatrin själva, till skillnad från Scientologikyrkan, som hävdar att all kunskap redan är nådd iom L Ron Hubbard. inget får förändras, inga nya upptäckter finna att erövra, scientologin erbjuder den senaste och mest sanna ”teknoligin” (från 50-talet).

    Många har väldigt svårt att få detta att gå ihop.
    Varför raderas alltid kommentarer på hemsidor som drivs av scientologer tex? Peter U Larsson, Carina runow, Janne Larsson etc.
    ENBART de som tycker lika tillåts att kommentera. Detta är hur osunt som helst.
    Varför använder kyrkan falskeligen svenska försvarsmakten i sin PR-film tex? Lögner, lögner och åter lögner är vad man ständigt möts av när scientologkyrkan är i farten.

    Varför lägger den påstått perfekta scientologkyrkan så mycket kraft på att pressa tex Youtube på att ta bort kritiska filmer om man nu är så bra? Tål inte scientologikyrkan kritik? Nej uppenbarligen inte med tanke på operation snow white , fair game, SP, etc

  6. Ja, jag kan bara hålla med. Varför inte mer öppenhet och offentlig debatt? Jag tycker själv det är konstigt och just därför vill jag förändra detta.

    Kan du inte ge några källor till dina påståenden om slaveriet i Afrika tex. Att psykiatriker HÄRSTAMMAR från Xenu’s närmaste medarbetare vet jag inte, men om nu Xenu fanns och gjorde det han gjorde så använde han sig ju av medarbetare som drogade ner folk, och närmast till hands ligger ju då psykiatriker.

    När Hubbard snackar om psykiatriker som återkommande whole-track SPs tror jag snarare han åsyftar s.k. SP-offentliga ”myndigheter” som inkvisationen, häxbrännare etc.

    Vad gäller betalt från läkemedelsindustrin finns det väl nån sanning i det, åtminstone att en del läkare extraknäcker åt läkemedelsbolagen? I fråga om förintelsen kan man väl tänka sig att det fanns psykiatriker som arbetade under Hitler och var med och genomförde den, samt att ett rasbiologiskt perspektiv härstammar och utvecklades från VISSA psykiatriker/biologer? Återigen, det finns många trevliga och bra psykiatriker.

    Förstår inte heller varför CoS ibland ljuger. Helt obegripligt. Sanningen framför allt är mitt motto. Anledningen till varför man vill radera videoklipp är väl för att få fram en snabbare expansion? Det har blivit lite av ett polariserat spel, där spelet är viktigare än sanningen eller vad man kan åstadkomma. Ungefär som för politiker, det viktiga är att man är emot oppositionen, inte vad som är bäst för samhället. Märkligt. Människans natur? Grupp-engram som restimuleras?

    Jag citerar Hubbard: För att ett problem ska upphöra att existera måste det as-is:as, dvs upplevas precis som det är (as it is), annars kommer det fortsätta existera. CoS och alla underverksamheter borde därför as-is:as ordentligt.

  7. Nils. Du skrev tidigare, kanske var det hos bloggen psykiatern, att du kontaktat David Miscavige. Har du fått något svar?

    Jag fascineras återigen över att du, trots din klarsyn i många delar, stödjer scientologkyrkan och KMR. Hur stora är chanserna att du kommer att kunna påverka en så mäktig organisation som CoS och KMR? Känns som at risken är större att du blir klassad som SP, eller?

  8. Inget svar från Miscavige. Jag stödjer Hubbard därför att han har skrivit många intressanta saker och upptäckt mycket väsentligt enligt min mening som jag vill sprida till världen och som jag dessutom vill utforska mer. Jag är helt övertygad att om hela världen skulle gå grundläggande kurser om kommunikation, studieteknik, anti-droginformation samt även lite auditering + möjlighet att lokalisera SP/PTS problem så skulle vi ha en oerhört mycket bättre värld. Sådana oerhört enkla saker som kommunikationscykeln exempelvis, träffar på folk ibland där man tänker att den här människan kan ju inte kommunicera normalt ens. Babblar i ett och avbryter en eller bekräftar inte, exempelvis.

    CoS baserar sin verksamhet på Hubbards läror, alltså stödjer jag deras verksamhet. Kom ihåg att CoS inte har några gigantiska problem, jag känner till flera scientologer som har slutat men aldrig någonsin blivit ”Fair Gamade”. Eventuellt Fair Game används bara på attackerande stora SPs och mycket, mycket sällan på scientologer som bara lämnar kyrkan.

    Skilj också på anställda scientologer och ”fria” scientologer (som gör kurser, får auditering etc). De fria scientologer jag träffat är oftast väldigt snälla och positiva människor och de flesta anställda scientologer är också helt trevliga, däremot finns det några få rötägg som i alla organisationer.

    Jason Beghe (halvkänd skådis, avhoppad OT V) har själv sagt att : ”These are good people”. Känns lite överdrivet att CoS skulle vara så otroligt farliga, läser man på nätet är det lätt att tro det. Det kan jag säga, om jag inte visste vad scientologi var så skulle jag ju verkligen undra vad det där var för ”sekt”, baserat på alla tidningsartiklar plus nätet etc.

    Det är ju inget ”slagfält” när man besöker en scientologikyrka, och jag har besökt några olika i diverse delar av världen. Det är vanligt folk som sitter i kursrum och läser eller så blir de auditerade. Inte svårare än så. Jag skulle t.o.m. vilja påstå, baserat på mina egna erfarenheter, att de ”fria” scientologerna är något snällare än genomsnittet av befolkningen. Däremot är de anställda scientologerna något mer pressade, allt ska ju vara upstat hela tiden och det skall säljas, men det funkar inte när folk blir överkörda eller övertalas att ta lån.

    Däremot har CoS vissa problem, som lögner hit och dit och ibland lånekaruseller, sluta upp med det. Ja, det finns något som heter Disconnection, PL om Fair Game etc. Erkänn det i stället för att förneka, sen tycker jag att alla eventuella Fair Game aktiviteter omedelbart skall avbrytas. CoS kan ibland vara lite för efterhängsna, men jag har aldrig någonsin upplevt att de varit hotfulla. Alla dessa problem försöker jag räta upp.

    SP-förklarad? Nja, det tror jag inte. Håller mig dessutom lagom anonym.

  9. För övrigt verkar en av de mest vettiga och distansierade scientologerna på nätet vara Jet Heller, OT VIII. Hans diverse svar finns med start på följande adress:

    http://en.allexperts.com/q/Scientology-1751/index_17.htm

    Han verkar ha distans och säger bla att ”scientologerna driver en PR-kampanj mot psykiatrin” samt följande intressanta citat av LRH: ”Scientology badly applied is nothing to defend”.

    Han pratar om att OT IX och X är nivåer som tar lång tid att göra och LRH har själv sagt att ju högre upp man kommer på bron desto längre tid tar nivåerna att göra. Vinsterna står i proportion till vad man lägger ner. Jag rekommenderar att man läser hans svar om man är nyfiken på scientologi, även om han ibland är lite ”kaxig”.🙂

  10. Vill säga att jag delvis håller med Nils att man gör en höna av en fjäder angående Kaja Ballo, beroende på hur man ser på saken. Hade Kaja inte varit dotter till en parlamentariker hade det här aldrig fått så mycket uppmärksamhet och jag tvivlar på att norska myndigheter hade gjort ett skit. Många politiker bryr sig inte nåt vida om sådana här saker om et inte händer de själva, vilket är sorgligt men sant.

    Däremot anser jag att Norge gör helt rätt i att granska Scientologirörelsen och det borde vi i Sverige också göra, eller måste det krävas att någon dör innan vår regering öppnar ögonen?

Kommentera

