Att ifrågasätta en ”religion” eller pyramidspel?

– Kalla det för religion och slipp både skatt, insyn och kritik!

– Vem törs ifrågasätta en ”religion”? Vi har ju religionsfrihet.

Religion eller pyramidföretag?

Med anledning av att nättidningen Dagen lyfter fram rättegången mot scientologkyrkan i Frankrike, där ”kyrkan” misstänks för bedrägeri. En enligt undertecknad icke förvånande åtalspunkt.

Hur som helst. Dagen belyser Scientologkyrkan ur ett religionsfrihetsperspektiv och hur svårt och rent utav olämpligt begreppet sekt kan vara. Det man borde lyfta fram är följande; Är scientologi verkligen en religion?

Scientologi är lika mycket religion som Tupperware, Herbalife eller motorcykelklubben Hells Angels för den delen. Man  strävar efter att ta marknadsandelar och väldigt mycket handlar om pengar. Visst har scientologkyrkan lagt med några väl valda ord om andlighet, men vad betyder det egentligen? Jo i praktiken betyder det skattebefrielse eftersom man kan registrera sig som trossamfund.

Scientologkyrkan har finurligt nog gjort genidraget att splittra upp sin verksamhet i själva kyrkan och en massa sekulära delar som legitimt kan bedriva vad som vanligtvis betraktas som ren affärsverksamhet, med bl.a bokförsäljning, copyright, användarrättigheter för Applied scholastic, Narconon, etc. Med en kyrka i ryggen så slipper man skatten.

Att den sk kyrkan går över lik för att ta sina marknadsandelar behöver man inte googla länge för att upptäcka, eller gå in på scilink för några länktips. Humanistbloggen reflekterar här.

Att Frankrike reagerar är ett sundhetstecken. Inte för att man sätter käppar i hjulet för en sk religion (religionsfrihet är bra), utan för att man genomskådat scientologkyrkan för vad dom är. En girig, totalitär företagsform. Begreppet maffia ligger nära tillhands.

Youtubeklipp om rättegången. (Har fn problem med inbäddningen av klipp på sidan)

Uppdatering 090627 Avhoppare berättar på sydvsenskan

10 svar

  1. […] 29 maj 2009 av hubbardianen …kommentera följande artikel från tidningen Dagen, samt scientologsektens inlägg. […]

  2. 1000 kr till den som svarar på mitt blogginlägg http://www.svararkristendomen.blogg.se

  3. Hej

    Eftersom jag är medlem i Humanisterna är jag intresserad av vad som händer och har lagt din blogg till min lista. Är det inte okej säg till!

  4. Ramona, tvärt om.

    Välkommen hit.

  5. Du slår verkligen ett slag mot sekterismen. Tänk bara på pendelns lag. Många antisektsidor, brukar tendera till en form av sekterism. Humanismen är ju som bekant, numera mycket sektristisk, i sin ståndpunkt mot Gudstro.

    Bra poäng annars där, där du visar på Dagens attityd i frågan. När Margot Ivarssons sektutredning skulle komma till stånd(1999), så hörde jag ingenting i kyrkorna. Vilket gjorde mig besviken. Dom sätter ofta sin sekterism högre än sin tro. Alla sekter lär ju, att man inte kan vara andlig utan dem. Vågar man kritiskt granska dem, ser man att dom hellre stöder varandra, än strider mot dem som binder folk i sekterism.

    Kolla gärna min gamla hemsida som heter: Ingen sekterism. Min dåvarande kristna utgångspunkt, är väl ganska modifierad sedan dess, men alltid hjälpet det någon. Skall fortsätta ta del av materialet här(mycket givande, snyggt jobbat).

  6. Att Dagens kritik blir uddlös, kan förklaras med ett gammalt ordspråk: Ingen gräver, nar han befinner sig stå i en grop.

  7. Bra reflektion på Dagens attityd i frågan. Tyvärr bler många antisekt organisationer också sekteristiska. Det är väl kanske ”pendelns lag” som spökar? Humanisterna tycker jag verkar ah opasserat den gränsen för länge sedan, i sin kamp mot gudstro.

    Men åter till Dagen: Att dom inte är skarpare mot scientologin och den förmenta ”religionsfriheten”, kan förklaras med ett gammalt ordspråk:” Ingen gräver, om han befinner sig stå i en grop”. Margot Ivarssons sektutredning, i slutet av 90-talet, föll ju inte i god jord, hos kristenheten. I min hemsida försökte jag närma mig saken utifrån en kristen tro. Min ståndpunkt är ganska modifierad sedan dess. Jag hoppas ändå, att sidan kan vara til stöd för någon. Snyggt jobb du gör i din blogg. Skall sätta mig närmare in i allt material. Må väl!

  8. Såg att min länk blivit fel och rättade till det. Hoppas den funkar nu…

  9. Hoppas min länk funkar nu….

  10. Tack Anders, och tack detsamma.
    Jag ser att du har en egen blogg, roligt. Det verkar smugit in sig ett bindestreck i adressen som gör att länkningen inte fungerar korrekt. Den rätta adressen är, antar jag:

    http://www.mamut.net/ingensekterism/

    Känn dig hjärtligt välkommen, Anders.

Kommentera

