Brist på bevis och spikmattor

Jag tänkte, som avstickare, beröra ett fenomen som nu aktualiserats sista dagarna och som rör spikmattor. Detta lite som kontrast kan tyckas då jag ibland beskylls för att enbart inta en skolmedicinsk, skeptisk hållning.

Ett vanligt argument som används för att avfärda alternativa behandlingar är att det saknas vetenskapligt stöd för att behandlingen har effekt. Det senaste exemplet är de sk spikmattorna. Hobbyskeptikerna jublar åt rubrikerna som totalsågar spikmattorna.

Många drar dock en felaktig slutsats enligt den gamla devisen ”absense of evidence is not evidence of absense”, dvs brist på vetenskapliga studier på att i detta fall spikmattan har effekt mot tex fibromyalgi, betyder inte att spikmattan inte har en positiv effekt då det helt enkelt inte studerats. Ännu så länge kan man inte säkert uttala sig om spikmattans effekt mot olika åkommor, annat än att det inte styrkts vetenskapligt. (givetvis inget som försvarar att tillverkarna för spikmattor använder bot mot fibromyalgi som marknadsföringstrick)

En teoretiskt möjlig mekanism skulle kunna tänkas vara att spikmattan leder till frisättning av kroppsegna endorfiner, som mildrar smärtsymptom.

Gammelmedia som sågar mattan: Aftonhoran, DN

Gammelmedia skriver: DN,

Bloggare: 1#

19 svar

  1. Alltså, man ska ju aldrig underskatta kraften i placebo.

    Det viktigaste är ju inte huruvida medicinerna sätter igång nån kemisk process.

    Det viktigaste är huruvida patienten känner sig behjälpt av medecineringen eller inte!

  2. Det viktigaste är väl att patienten inte känner sig som en korkad idiot som köpt en dyr spikmatta som inte bara gör ont att ligga på utan även är helt onödig. För att inte erkänna detta har kroppen då väldigt avancerade försvarsmekanismer som bla får den att skriva undermåliga blogginlägg.

    Mekanismen liknar förnekande av att bloggar skulle vara sämre än dagstidningar där symptomen bland annat är att använda termen ”gammelmedia”.

    Att inte se ovanstående trots att man roar sig med att såga scientologer är rätt komiskt.

  3. Jonas

    Det viktigaste av allt är förmågan att läsa och förstå vad man läst innan man ger sig i kast med att skriva en kommentar. Ibland kan det vara bättre att vara tyst och bara verka dum, än att som i ditt fall öppna käften och undanröja alla tvivel.

  4. Och på expressenhallicken kan man läsa följande: http://www.expressen.se/halsa/1.1632094/sjukgymnast-darfor-funkar-spikmattan

    Fast frågan blir ju då: Finns det bättre ord för ”triggerpunkter”?

  5. Här är en till sajt som jag tror hör till Scientologerna:
    /www.cchr.org

  6. Du har helt rätt i att bevisbrist inte behöver implicera bristande effekt. Men samtidigt får man fråga sig hur långt man får gå i sin marknadsföring av produkter som saknar bevisgrund. Det är i första hand detta som fått Martin Ingvar att reagera. Får man påstå att fibromyalgi kan bota med spikmatta om bevis saknas?

  7. H

    Tack för det nygamla tipset.

    CCHR är svenska KMR’s moderorganisation.

    KMR = kommittén för mänskliga rättigheter

  8. Pekka, vad kul att du tittade in. Jag läser regelbundet din eminenta blogg med stor behållning.

    Givetvis får man inte påstå det, och jag brukar absolut vara den första att såga alternativmedicinska sk behandlingar.

    Det var mest en betraktelse jag gjorde. Egentligen kan man använda evidensavsaknaden som ett retoriskt knep (som jag själv brukar använda emellanåt skall erkännas). Jag står dock fast vid att detta inte är liktydigt med att en metod saknar effekt, utan helt enkelt kan betyda att ingen har studerat effekten.

    Men jag märkte här ovan i en kommentar att det kan vara väldigt känsligt att ens föhålla sig skeptiskt till det vedertagna, vilket är intressant.

  9. Din betraktelse var väl värd att ta upp. Kul att du uppskattar bloggen!

  10. denna torde lindra mot ilningar i tänderna

    http://www.creative-strategies.com/…/nail_brush.jpg

  11. jaha…ingen komentar om tandborsten. jag som tyckte den va så bra.

  12. tycker att det händer lite väl lite på bloggen. finns det ingen liten pyrande lägereld man kan hälla lite bensin på.

  13. det här med spikmattor…..när jag blivit stungen av en geting så brukar jag slänga mig naken i ett snår med brännäslor, plötsligt kan jag ej lokalisera smärtan från getingsticket……så brännäslan måste därav vara en smärtstillande växt.
    kan kanske vara en affärsidé

  14. Ziritolk

    Välkommen hit vetja.

    Tandborsten vara väl ganska skoj, men inte det roligaste jag någonsin sett.

    Det finns säkert massor med eldar där ute som kan flamma upp, har du några idéer?

    När det gäller ditt sista inlägg om brännässlorna måste jag göra dig besviken. Jag skulle gissa att halva Sveriges befolkning redan känner till det du konstaterade i din anekdot. Ingen revolutionerande upptäckt, men varför inte starta ett aktiebolag? Skriv och berätta hur det går😉

  15. vi här i europa har mkt att lära av usa tex:handtagsfria påsar ifrån affären, L Ron Hubbard, spadar utan handtag,

  16. Ja, för att bara nämna några saker på önskelistan.

  17. Ziritolk,

    förstår din frustration. Själv kom jag med ett litet expressenhallicken-skämt som verkar ha hamnat mellan stolarna. Varpå mitt ego fick sig en rejäl törn.

    Jag kan glädja dig med att förtälja följande:

    I ett helt annat sammanhang i en annan del av cyberspace utspelar sig en konversation som, hör och häpna, också behandlar spikmattans tvivelaktiga förträfflighet. Din fina tandborste mot ilningar i tänderna fick sin sanna upprättelse där.

    Hav alltid förtröstan!

  18. if somebody have very much pain, you can try newest pain killer – pranamat – acupressure mat, write in google, or company name advaita lifestyle😉

Kommentera

