Scientologernas mångmiljonsatsning

Scientologikyrkans rätta ansikte porträtteras idag av Sydvsenskan.

Som liten bloggare känns det kul att säga ”vad var det jag sa”. Jag skrev om detta redan i december 2008, där jag sarkastiskt hävdade att 50-miljonerssatsningen skulle innebära ökad antipsykiatrisk propaganda, snarare än ökad andlig vägledning.

Inför köpet av Daniscos lokaler förra året intervjuades informtionsansvarige Stig Andersson av Skånskan, nov 2008, då lät det så här:

”– Vi behöver vara över 100 anställda i Arlöv för att kunna leverera det folk vill ha, säger Stig Andersson, informationsansvarig på scientologikyrkan i Malmö.

I Arlöv kommer vi också att arbeta med våra kampanjer mot droger och för mänskliga rättigheter. Det kommer att märkas. Vi vill inte avskärma oss från kommuninvånarna utan tvärtom öppna upp lokalerna mer än tidigare.”

För er som följt den här bloggen kommer innehållet kanske inte som något revulotionerande, men Sydsvenskan har något större genomslagskraft än den här bloggen om man säger så. Sydsvenskan rapporterar om en utställning, dödens industri som är vad man skulle kalla något vinklad.. KMR verkar dock inte tala så högt om huvudmålet, dvs att utplåna psykiatrin, utan man nöjer sig med att kritisera 3 punkter. Avskaffa tvångsvården, ha mer terapi istället för piller och avskaffa mediciner med svåra biverkningar. Om KMR’s inställning till tvångsvård har jag skrivit i ett öppet brev till KMR (gissa om jag har fått något svar?).

Observera att KMR skriver MER terapi ISTÄLLET för piller, vilket alltså betyder inga piller. När det gäller avskaffa mediciner med svåra biverkningar är det väldigt luddigt uttryckt, vad menar man?  ”Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta” som Tegnén skrev i början på 1800-talet. I princip skulle 90% av alla läkemedel försvinna, eftersom alla läkemedel kan ha allvarliga biverkningar.

Några av mina tidigare inlägg om detta:
Inlägg som berör bl.a barnboksförfattaren Anna Wahlgrens öppna stöd till scientologfronten KMR
RDS & KMR, som spyan på finmattan
DN missar scientologpropaganda
Scientologerna nyanställer

Skurupposten och Skånskan i samband med köpet av Daniscos lokaler november 2008

Bilder från utställningar i USA:

15 svar

  1. […] Scientologsekten bloggar också. […]

  2. Jag började skriva en kommentar här men bestämde mig för att skriva ett inlägg på bloggen i stället. Du kan läsa min kommentar här: http://technicolorblog.blogspot.com/2009/07/naivitet-i-syn-pa-tvangsvard-och.html

  3. SS,

    Vad är din kommentar till följande artikel?

    http://sydsvenskan.se/sverige/article268022/quotFor-mig-var-det-som-tortyrquot.html

  4. Hej Hubbardianen

    Jag läste precis Technicolors kommentar på samma fråga och ställer mig bakom det svaret.

    Jag gillar inte spekulativa diskussioner, eftersom det kan dra iväg hur långt som helst ifrån sanningen.
    Man ju ställa sig frågan om allt som står i artikeln är sanning. Du brukar ju bedöma graden av vinkling i sydsvenskans artiklar så jag skulle vilja ställa en motfråga. Är den artikeln utan anmärkning när det gäller saklighet och vinkling?

    Man kan ju anföra att patientens behandlande läkare borde fått yttra sig, i alla fall bekräfta antalet ECT behandlingar och under hur lång tidsperiod. Varför finns inte detta med iartikeln? Ville inte patienten detta? Varför? Hittade hon på? Vi egentligen inget om ”solen” annat än det hon själv berättar. Solen vet inte heller säkert om hon fick 200 eller 300 behandlingar, kanske var det 50 st? Vilket var tidsperspektivet, 10, 20 eller 50 år?

    Vanligt är att man får behandling 3 ggr per vecka, totalt 8-10 st. Då kan det röra sig om 5 behandlingar sammanlagt, 1 var 10:e år.

    Om allt stämmer låter det som många behadlingar, visst. Frågan man också kan ställa sig är vilka alternativ har funnits för patienten? Ingen vet.

    Solen har ju alla möjligheter att anmäla detta, eller diskutera det med sin lokala patientenämnd, varför finns inte dessa representerade i artikeln?

    Jag tycker frågorna är för många föra att kunna ge ett bra svar.

    Vad är din kommentar, Hubbardianen?

  5. Finns vi? Är det jag som skriver åt dig? Är du en reinkarnation av Hubbard? Frågorna är många och svaren få. Inget går med säkerhet att veta. Har du bevis?😉

    Nu tycker jag du går lite väl långt i dina ifrågasättanden. Du låter som förintelseförnekare brukar göra, ifrågasätter allt in absurdum.

    Jag anser att oavsett vilken sjukdom man har så skall man inte behöva tvingas till så många elbehandlingar, sådant måste vara frivilligt. Det handlar inte om att stoppa i sig några Alvedon.

    Här har du en annan länk: (samma kvinna) Sida 12.

    http://www.rsmh.se/Revansch1-08.pdf

    Hennes citat: ”Det är så förnedrande och omänskligt”.

    Detta citat räcker för mig och mer information än så behövs inte, oavsett vilken sjukdom hon har. Personlig integritet måste gå före i detta fall.

  6. SS,

    Jag gör uppehåll i debatterandet. Har för mycket annat. Sen känns det lite som att åsikterna är så väl förankrade hos båda oss att det mest blir samma, återkommande argument som aldrig leder någonstans. Ungefär som när politiker debatterar.🙂

    Men det har varit intressant och kul att se dina synvinklar på saker och ting, mitt syfte har varit att ge ett lite mer nyanserat perspektiv på scientologi.

    Nice summer.

    / Hubbe

  7. Råkar man äta några alvedon för mycket så är det betydligt farligare än att genomgå en ECT-behandling.

  8. Hubbardianen.

    Gör så, men jag hoppas att du återkommer. På sommaren brukar bloggosvären vara ganska lugn, och jag skriver inte heller så mycket.

    Det blir lätt en polarisering, men jag tycker att diskussionerna varit givande, och jag vet att det finns många läsare därute som följer bloggen, och som uppskattar att du är här.

    Ha en bra sommar, men som sagt, om du inte återkommer så tolkas det som du kastar in handuken, att jag hade helt rätt, och du hade helt fel😀

  9. Get the facts, fight back

    Läs om scentologins riktiga grunder….
    ett bra tips…
    http://www.xenu.net

  10. Instämmer med Anonymous. ”Operation Clambake” har väldigt mycket bra information.

  11. Här är ett litet utdrag till den debattartikel som Sydsvenskan fick idag, på sitt bord! Detta är en av få som ”vågar” informera läsarna om denna varböld till sekt”!

    Till Sydsvenskan, Debatt 2009-10-31
    Sent skall syndaren vakna, heter det ju, och kanske borde nu bägge politikerna, I P Ryggeståhl, (fp) och A A Hajar, (m) från Malmö som ville, visa omvärlden att man stöttar, en rörelse som arbetar för de ”Mänskliga Rättigheterna”! Hajar berättar att han som folkvald politiker, hälsade c:a 3.000 inbjudna gäster välkomna till invigningen där Daniscos gamla kontorslokaler nu blivit köpt av Scientologirörelsen! Har man inget ansvar som politiker, Ryggeståhl och Hajar? Vilka representerar Ni, medborgare som förts bakom ljuset eller Scientologisekten? …………………………………..
    BRA, Sydsvenskan!!

  12. Del 2, fortsättning på artikeln/ Sydsvenskan/ 2009-10-31,

    Hajar sade att han fick uppskattning för att han representerade muslimerna, (vad det nu hade med denna begivenhet att göra) och att han i sitt tal tog upp bl a etik och moral samt samarbete kring mänskliga rättigheter och MOT kriminalitet! Men hallå, hajar inte Hajar någonting eller går inte hissen hela vägen upp?
    Att man stöttar och hyllar scientologin visar ju en klar brist på kunskap men när det uppdagas vad scientologisekten står för och ändå står kvar, och applåderar åt deras verksamhet visar brist på gott omdöme och en total avsaknad, av förnuftigt tänkande och noll koll på ”etik och moral”, som man ändå påstår, att man värnar om. Dubbelmoral och falsk varureklam, luktar det här!
    Sedan undrar jag hur Ryggeståhl kan gå ut i media och proklamera att Scientologirörelsen arbetar för humanitet, hjälp till fattiga och att hon vill samarbeta med alla som ”gör någonting bra”!
    Efter alla dessa lovord och ”Hallelujarop”, om scientologerna, så säger Ryggeståhl, att om, jag citerar: ”Gör de fel, så kan vi ha en öppen dialog och säga stopp” och den patetiska linsluskommentaren: ”Jag ÄR politiker och älskar att synas”!
    Är Ryggeståhl och Hajar medvetna om att de hyllar en kriminell, manipulativ och destruktiv sekt! Scientologisekten ÄR en kriminell ”hjärntvättarorganisation” och Ni välkomnar detta!
    Hur kan Ni sova gott på natten när Ni utnyttjats att bli denna sekts ansikte utåt! SKÄMS och AVGÅ, n i har svikit, de som Ni representerar!
    Jag kritiserar inte Er för att Ni blivit manipulerade och förda bakom ljuset, för det är sektens överlevnadsvillkor utan jag reser ragg, som politiker och som medmänniska, när man i skydd av sitt politiska ämbete medverkar till att sekten får fortsätta sin kriminella karriär i samhället bakom ordet ”trossamfund”! Det är inte olagligt att vara dum, kära kollegor, men det är en helt vansinnig väg att gå de ärenden som utsätter VÅRA medborgare för ”otillbörlig ´påverkan”!
    Ryggeståhl och Hajar, Ni har blivit spratteldockor i ett elakt spel och Ni borde ta reda på fakta innan Ni går de kriminellas ärende!
    Eller har jag fel, är Scientologisekten representativ för människosläktet! Jag säger NEJ, efter att jag själv blivit hotad av dem, (NARCONON/RDS) och det är inte den sidan de visar upp när man kan ”få politiker, media och andra samhällsbärare” att bli representativa ”offer”!
    Vi har i vår kommun fått denna sekt ”portad” från våra skolor då deras syfte är att rekrytera våra barn/ungdomar, men de är mera belästa om ämnet om sekter, än vad Ni två är!
    Nu har Scientologisekten blivit dömda i Frankrike, där de kallas vid sitt rätta namn, ”SEKT” och de får böta, drygt 6 miljoner och ledaren för sekten, dömdes till att betala 300 000 kronor! Kan det sägas tydligare, Ryggeståhl och Hajar, att detta faktum, visar att Ni är medlöpare till en organiserad brottslig verksamhet! Kommer Ni att göra avbön i media, (där man ÄLSKAR ATT SYNAS) och försvara Er mycket nedsvärtade politiska heder?
    Är det inte dags att plocka bort epitetet ”trossamfund” från denna kriminella aktivitet som bedrivs och låta sekten, (om de nu får fortsätta med sina bedrägerier) att de få betala skatt på de gåvor som blåögda givare ger dem under falsk flagg! I V Götaland har Scientologisekten/NARCONON inte givits några som helst tillstånd, att bedriva sin verksamhet! Detta kallas att ta ansvar och skydd av medborgarnas rät till en trygg och harmonisk utveckling!

  13. Jisses vad du gnäller på scientologin. Är du skvatt galen eller ?

Kommentera

