Ok att kyrkor diskriminerar?

EU-parlamentarikern Eva-Britt Svensson (V) motsätter sig det lagförslag EU presenterat som tex innebär att en kyrkovaktmästare i en svensk kyrka skall kunna vara muslim. En diskrimineringslag helt enkelt. Några religiösa lobbyister oroas över denna lag. Svensson är också orolig över förslaget och menar att ”Det finns en viss substans i oron.Hon ger exempel med ett hypotetiskt fall, att pingstförsamlingen i hennes egen hemort, Rydaholm i Småland, skulle vilja anställa en vaktmästare. – Då kan vi inte ha ett direktiv som tvingar dem att anställa någon med en helt annan tro, säger hon och menar att den situationen faktiskt kan uppstå”.

Varför skall religiösa organisationer undantas från religiös diskriminering? Religionsfriheten verkar många gånger innebära frihet att slippa följa lagar som alla andra i samhället måste rätta sig efter.

Förslaget är vid första påseende bra. Kanske kan EU lagförslaget också vara en metod att motverka sekteristisk slutenhet?

Dagen

7 svar

  1. Det är väl inte så konstigt att en kyrka skulle vilja anställa någon om delar kyrkans tro.
    Annars borde väl en moderat kunna få anställning hos socialdemokraterna. Annars är det väl politisk diskriminering.

  2. Ok, så när det kommer till de som i olika befattningar är anställda inom ett kyrkoväsende så går det bra att hänvisa till till att vad en person tror på. En revisor som arbetar åt tex katolsk kyrka, eller en receptionist på svenska kyrkans huvudkontor eller en kyrkvaktmästare måste dela samma trosuppfattning?

    Detta rimmar väl dåligt med religionsfrihet. En svensk präst behöver så vitt jag vet inte ens vara troende. Hur kontrollerar man om någon verkligen tror påjesus, allah eller Xenu? Lögndetektor?

  3. Om en person jobbar som präst så har givetvis tron en smula med saken att göra, men i övriga fall (som den hemske VAKTMÄSTAREN ovan), vad spelar det för roll?
    Tror inte att en vaktmästare för ett politiskt förbund förhörs på sin politiska åsikt före anställning!
    (VAD har hans ev. religion att göra med hans arbete som vaktmästare att göra?)

  4. Att ha en vaktmästare som inte själv är troende, anställd i en kyrka ser jag själv inga problem med.

    Jag tycker det är viktigt att människor kan vara så delaktiga som möjligt och känna sig välkomna i en kristen kyrka.
    Däremot tror jag nog att det finns andra anställningar i kyrkan, förutom prästen, där en personlig tro är viktig.

  5. Och på tal om detta med att döma folk på förhand…
    Varför sitter det en arg gubbe som ikon i mina inlägg när jag inte själv har lagt till någon sådan och inte på det minsta sätt känner mig arg?????

  6. Mina inlägg ska dessutom inte tolkas som ett försvar för Scientologikyrkan, som i mina ögon inte alls är någon kyrka.

  7. Göran. Gubbarna tilldelas automatiskt, så det är tyvär inget jag kan styra över.

    Jag förstår dig och håller väl i vissa delar med dig. Mitt inlägg är tillspetsat för diskussionens skull.

Lämna en kommentar