Scientologi nytt dödsoffer

Den norske unga kvinnan, Kaja Bordrevich Ballo han bli 20 år gammal. I dagarna har pappan, Olav Gunnar Ballo gett ut boken ”kajo”, som handlar om dottern. Man tycker tydligen att scientologsekten bör uppmärksammas eftersom man idag, i samband med att boken om sorgen ges ut, publicerar en artickel. Händelsen är och har varit  förstasidestoff i norska medier.

Samma dag som hon tog sitt liv hade Kaja gjort ett av de ökända personlighetstesten som scientologkyrkan använder som en inkörsport att köpa deras kurser. En av de svenska sk ”religiöst obundna” föreningarna som tillhandahåller detta test är Key to life och en annan öppet scientologisk sida heter ny nivå (bägge finns i mitt länkfält till höger). Testet är konstruert så att det alltid visar på brister hos en person, men scientologin är givetvis lösningen.

Svenska medier (inkl SvD, Sydsvenskan, DN) är tysta som vanligt, medan svenska politiker hyllar denna sekt. Bägge suppleanter i naiva strutsars sällskap

3 svar

  1. Tjenix, jo men återigen, att skylla allt på scientologerna är inte rättvist. Det mest sannolika är att denna tjej hade problem redan innan och eventuellt var det personlighetstestet som fick ”droppen” att rinna över bägare. Men inte ens det går att fastställa. Går säkert att hitta liknande historier på vilket företag som helst om någon som fick ”sparken” etc och tog livet av sig, men eftersom detta är den *host* ”livsfarliga” *host* scientologsekten så är ”allt” givetvis deras fel?

    Distans och nyans. Boken kanske förtäljer mer detaljer?

  2. Välkommen Nils

    Så kan det givetvis också vara. I dagsläget ”skylls” dock ingenting på scientologikyrkan i sverige, inte ens när det finns fog. Detta eftersom dom härjar förhållandevis fritt just här. Så tillsvidare får talesättet ”ingen rök utan eld” gälla, för diskussionens skull.

    Med allt vi vet om scientologkyrkan internationellt kan jag tycka att det finns risker med att avfärda eller förringa scientologiska oegentligheter som mer eller mindre tillfälligheter.

  3. Jag har inte hårdanalyserat personlighetstestet och om det är möjligt att få maxpoäng etc eller hur pass tillförlitligt det är, men tanken är att när man gör det så ska man fylla i svaren som man känner just för stunden, inte rent generellt för livet. Man gör det alltså lite då och då för att se status etc.

    En gång gjorde jag det och den ansvarige undrade om jag hade ett PT-problem (Present Time). Jag blev överraskat förvånad då jag tidigare under dagen fått en örfil (inte av en tjej 🙂 som jag var upprörd över och blev lite lätt imponerad.

Lämna en kommentar